Driftsinfo: Langsom eller manglede forbindelse til Næsgaard MARK(LØST)

Der kan lige nu opleveres problemer med at tilgå Næsgaard MARK. Vores udbyder af server har meldelt at der kan opleves ustabil adgang til deres hostingcenter fra nogle netværksudbydere. Der arbejdes på en løsning

Det gælder især kunder der benytter følgende internetudbyder: Nianet/Kviknet/Fibia


Nedenstående er beskeden fra vores udbyder:

Netværksproblemer fra bestemte udbydere

Vi oplever i øjeblikket problemer med upsteam ISP’er, i særdeleshed kunder med Nianet/Kviknet/Fibia som leverandør har problemer med pakketab mod vores netværk

Vi opdaterer når vi ved mere

Opdateringer

  • 17. december 2021 09:46
    Vi arbejder stadig på at få fat på de relevante leverandører for at fejlsøge yderligere. Midlertidigt har vi implementeret en prioritering af trafikken der afhjælper noget af problemet, resten er uden for vores kontrol.

    Det er vigtigt at pointere at problemet kun er gældende for 1 af vores datacentre(dk2)
  • 17. december 2021 10:28
    Vi har endelig fået fat i leverandørerne, de arbejder aktivt på problemet – En stor del kunder er berørt på tværs af flere udbydere.

    Vi arbejder videre på at implementere workarounds hvor muligt, igennem manuel flytning af trafik mellem udbydere.
  • Årsag til afvikling: Opgradering af hardware Kunder på følgende IP adresser kan blive påvirke under servicevinduet i form af manglende netværksadgang til og fra servere og services: 91.197.248.64/26 89.221.166.0/24 217.195.176.0/24 178.251.1.0/24 2a02:2339:1:100::/56 2a02:2339:1:ff00::/56 Risiko for nedetid: [HØJ] Der vil være op til et 1-2 minutter nedetid når vi opgradere hardwaren Opgraderings proces: Der bliver taget backup af den konfiguration. Opgradering af hardware Monitorering af systemerne Fallback-plan: Mere end 30 minutters nedetid igangsætter følgende fallback-plan: Services flyttes tilbage ;
  • Årsag til afvikling: Opdatering af firewall Vi opgrader vores firewall til 7.2.8. Kunder med følgende services kan blive påvirke under servicevinduet i form af manglende netværksadgang til og fra servere og services: Produktet: VDC & CRP vdom6.net.dk1 vdom14.net.dk1 vdom32.net.dk1 vdom40-42.net.dk1 vdom142.net.dk1 vdom152.net.dk1 vdom154.net.dk1 vdom167.net.dk1 vdom226.net.dk1 vdom243.net.dk1 Risiko for nedetid: [MELLEM] Den berørte del indgår som del i et redundant setup, hvorfor vi forventer at kunne udføre opdateringen med få sekunders nedetid. Opgraderings proces: Der bliver taget backup af den eksisterende firmware + konfiguration. Opgradering af firmware. Monitorering af systemerne Fallback-plan: Mere end 30 minutters nedetid igangsætter følgende fallback-plan: Gammel firmware […]
  • Årsag til afvikling: Opdatering af firewall Vi opgraderer vores firewall for at få rettet sikkerhedshuller og fejl. Kunder med følgende services kan blive påvirket under servicevinduet i form af manglende netværksadgang til og fra servere og services: Enterprisecloud.nu Risiko for nedetid: [MELLEM] Den berørte del indgår som del i et redundant setup, hvorfor vi forventer at kunne udføre opdateringen med få sekunders nedetid. Opgraderings proces: Der bliver taget backup af den eksisterende firmware + konfiguration. Opgradering af firmware. Monitorering af systemerne Fallback-plan: Mere end 30 minutters nedetid igangsætter følgende fallback-plan: Gammel firmware installeres igen Backup af konfigurationen indlæses ;
  • Årsag: Opgradering af backend system Services: Følgende services vil være berørt i enkelte perioder under servicevinduet Backup af Office365 Restore af Office365 Produkter: Følgende produkter vil være berørt i enkelte perioder under servicevinduet Backup for Office365 Indvirkning: Der vil ikke blive taget backup af office365 data i enkelte perioder under servicevinduet. Det vil ikke være muligt at restore office365 data i enkelte perioder under servicevinduet. Servicevinduet strækker sig fra 21-05-2023 til 23-05-2023, hver dag fra kl. 9:00 til kl. 17:00 – herefter er driften som normal igen.;
  • Efter seneste sikkerhedsopdatering af Hosted Exchange, kan brugere opleve problemer med at søge i Outlook. Hvis man har adgang til "Include Older Results" i Outlook, så vil dette afhjælpe problematikken. Alternativt kan man vælge "Let's look on your computer instead" for at søge i den lokale Outlook cache. Søgning i webmailen virker fortsat, hvis nævne løsninger ikke er tilstrækkelige. Problemet kan også afhjælpes med følgende to PowerShell-kommandoer hos klienten: New-ItemProperty -Path "HKCU:\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Search" -Name "DisableServerAssistedSearch" -PropertyType DWORD -Value "1" New-ItemProperty -Path "HKCU:\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Outlook\Search" -Name "DisableServerAssistedSuggestions" -PropertyType DWORD -Value "1" Microsoft er opmærksomme på problemet og arbejder på en løsning.;